vrijdag 3 januari 2014

Onderscheidende factoren in de in-house party verzorging

Wij willen u graag in dit bericht vertellen over ons inzicht in de matige creativiteit & innovatie bij een groot deel van de in-house catering ( partycentrums) die wij regelmatig tegenkomen in ons vak. Deze blog is om u te laten zien wat de mogelijkheden zijn en wat de mogelijke oplossingen zijn om uw bedrijf te vernieuwen of te veranderen zodat U een betere positie ( USP) kunt verwerven in uw markt.

De party catering in Nederland heeft het zwaar, zeker de bedrijven die catering verzorgen via hun eigen locatie, de zogenoemde partycentrums. Het aantal aanvragen loopt terug en dat wordt veelal opgevangen door out-door cateraars die locaties huren en particuliere, semi-professionele initiatieven. Dit heeft een oorzaak die voornamelijk ligt in het niet meegaan met de tijd van de partycentra.

Bij de out-door catering ( cateraars die op andere locatie verzorgen dan hun productie adres) zie je bij vele continue de innovatie in presentatie en kookstijl. Deze vorm van party catering weet dat je elke keer weer moet presteren en moet inspelen op de wensen en trends van deze tijd. Dit zie je terug in creatieve aankleding van de locatie, de buffetten / diners / lunches en de manier waarop de gerechten worden gepresenteerd. Een willekeurig voorbeeld van hedendaagse trendy catering is dit;

Hier wordt goed ingespeeld op de hedendaagse vraag naar catering met trendy interieur, frisse kleuren en strakke presentatie van de gerechten.

Dit type catering concept en innovatie zien wij helaas erg weinig terug bij de partycentrums. Over het algemeen zijn deze behoorlijk stil blijven staan in de tijd qua presentatie van interieur en de gerechten.

Nu is het zo dat er al snel wordt gezegd dat er nu geen geld is voor investeringen door de crisis en dat de gasten het toch waarderen. Misschien is dat zo, u krijgt waarschijnlijk telkens weer dezelfde gasten terug omdat deze dit type catering leuk vinden... Maar krijgt u ook nieuwe gasten binnen? Vaak is het zo dat er een salesboek wordt voorgelegd met buffetten en diners die al jaren oud zijn. Nee, de aanwas van nieuwe gasten is minimaal omdat er eigenlijk al jarenlang niet is geïnvesteerd in presentatie en aankleding van de locatie en cateringverzorging. Kijk, wij scheren niet iedereen over dezelfde kam, maar wij komen het vaak tegen. Onderstaande vindt u een willekeurig voorbeeld van stilstaande party verzorging in een partycentrum;










Hierboven ziet u een presentatie uit de jaren 80 / 90 en eerder, die nog steeds vaak voorkomt. Een voorbeeld dat misschien een groep gasten aanspreekt, maar wat geen deuren opent voor een nieuwe generatie gasten. Het is gedateerd en spreekt heel weinig mensen aan. U bevindt zich op een niche markt.

Wat is nu het doel van dit blog? Wij willen u graag kennis laten maken met de mogelijkheden die er zijn om uw bedrijf een zetje in de rug te geven naar meer innovatie en vernieuwing in gasten en dus meer omzet. Want wij van Koks4U zijn er voor U!..Dit kunt u op verschillende manieren doen.


- U kunt uw interieur eens aanpakken, dit hoeft niet veel te kosten. Vaak is de locatie en het pand mooi gesitueerd en gaat het om een update van het schilderwerk, tafels, stoelen en de aankleding van de tafels.


- Maak eens een nieuw salesboek met nieuwe buffetten, walking diners, menu`s in diverse prijsklassen. Zet een stijl neer bijvoorbeeld op basis van kleine gerechten. Doe de huzarensalade in een klein weckpotje en dan een krulletje ham erop, Doe de wrap op een prikker en zet deze in een glaasje met kleursteentjes als een lolly, loop een deel van het buffet uit in kleine gerechtjes,
Presenteer de warme gerechten in een live-cooking concept, laat de kok a la minute de gerechten presenteren. Een Indisch warm gerecht kunt u ipv. in een shavingdish ook overhandigen in een >>>

 - Kijk eens naar de presentatie van uw bedrijfskleding. Maak het uniform met een hedendaagse look. Nodig een kledingzaak uit de buurt uit als sponsor.









- Kleed de buffettafel of een tafel aan naar het concept wat u voert of het thema wat is gewenst door u gast. Bruiloft? werk in hartvorm, rozenblaadje, takken en hoge vazen met rode groenten erin, etc..

- Organiseer proefdiners voor potentiële bruidsparen. Nodig hen uit. Geef 3 of 4 kleine hapjes die uw keuken en bedrijf presenteren.

- Kijk eens hoe u kunt inspelen op de nieuwste voedingspatronen. Glutenvrij, vegetarisch, kleine hapjes, lichte keuken, family style, zijn voorbeelden.

Dit zijn enkele ideeën die u kunt implementeren om uw bedrijf te laten bloeien. Het belangrijkste is dat u het USP ( uniek selling point) van uw bedrijf vindt en op de kaart zet. Wat! onderscheid u van de anderen! 

Misschien zegt u nu, hè.. hier kan ik wat mee en gaat u zelf aan de slag. Misschien vindt u het onzin. Of heeft u de culinaire kennis niet in huis.
Daarom kunnen wij u misschien van dienst zijn in deze. Wij hebben een zeer brede ervaring op hoog niveau om uw bedrijf culinair te updaten.

Dat kan via;

1) Training van u kok(s) en gastheren / vrouwen tijdens de productie en presentatie van uw partijen.
2) Wij verzorgen u een gloednieuw salesboek en concept. En werken samen met uw koks en medewerkers aan een concept wat staat.
3) U heeft geen koks in dienst ( ook dat bestaat) en u huurt onze chefs in om de partijen te verzorgen vanuit uw keuken.

Nu wij hopen dat u er wat aan heeft gehad..

Wij willen elke 2 weken een onderwerp behandelen die onze aandacht heeft opgewekt. Volgende blog gaat over de voeding in service residenties / huizen voor ouderen. Maaltijdverzorging, presentatie, interactie.

Met culinaire groet,

team Koks4U
www.koks4u.com

Geen opmerkingen:

Een reactie posten